Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011

Τα περιουσιακά στοιχεία της Θεσσαλονίκης


Το λιμάνι θα παραμείνει για πολύ καιρό το μοναδικό άξιο λόγου περιουσιακό στοιχείο της πόλης, η οποία δυστυχώς δεν προικίστηκε με τίποτε άλλο τους καιρούς της ευημερίας και τώρα δεν μπορεί να ελπίζει και σε πολλά
Στο επίκεντρο του «τυφώνα» της ανεργίας βρίσκεται περισσότερο από πολλά άλλα αστικά κέντρα της χώρας η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Κεντρική Μακεδονία, όπου καταγράφεται επίσημο ποσοστό περίπου 20%, το οποίο στην πραγματικότητα ίσως είναι τουλάχιστον 25% ή και λίγο παραπάνω.

Μεγαλύτερο όμως πρόβλημα απ' αυτό καθεαυτό το ποσοστό είναι η αδυναμία αναχαίτισής του με δράσεις ανάπτυξης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Εάν εξετάσει κανείς με προσοχή τι μπορεί να φέρει σχετικά γρήγορα βιώσιμη ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη, θα καταλήξει μόνο σε ένα πράγμα, στο λιμάνι της πόλης.
Όλα τα υπόλοιπα σχέδια επί χάρτου για ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη είναι είτε περιορισμένου βεληνεκούς είτε απαιτούν χρήματα, τα οποία σήμερα δεν υφίστανται.
Το λιμάνι αποτελεί με διαφορά το μοναδικό πόλο, ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για την τοπική οικονομία, δημιουργώντας άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, καθώς και επενδύσεις σε πολλά επίπεδα του παραγωγικού ιστού της Κεντρικής Μακεδονίας.<!--more-->
Logistic-Centers, συνδυασμένες μεταφορές, προώθηση κάθε είδους εμπορευμάτων από και προς τις Βαλκανικές χώρες και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, τουρισμός και προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων είναι ορισμένες μόνο από τις αστείρευτες δυνατότητες του λιμένα Θεσσαλονίκης.
Αρκεί μόνο η κυβέρνηση να αποφασίσει τι μοντέλο ανάπτυξης του λιμένα επιθυμεί, πού χωρούν μέσα σ' αυτό ιδιώτες και υπό ποιες προϋποθέσεις να προχωρήσει η ανεύρεση διαθέσιμων πόρων, οι οποίοι, ούτως ή αλλιώς, υπάρχουν για ανάλογες επενδύσεις, όπως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Οι φορείς της Θεσσαλονίκης σε όλα τα επίπεδα χρειάζεται να πιέσουν για την ανάπτυξή του και να μην αναλώνονται, ιδιαίτερα τώρα, σε πολυδιάσπαση των δυνάμεών τους, αιτούμενοι από την κεντρική εξουσία ανεδαφικές παρεμβάσεις, οι οποίες δεν πρόκειται να υλοποιηθούν στο άμεσο μέλλον, εξαιτίας της πενίας.
Επιπλέον κανείς σώφρων ξένος επενδυτής δεν θα έρθει στη Θεσσαλονίκη να κάνει μία επένδυση κυριολεκτικά από το μηδέν, καθώς ακόμη φοβάται για το πού μπορεί να καταλήξει η κρίση χρέους στη χώρα μας. Όμως εάν δει ότι στο λιμάνι υφίσταται ήδη μία αξιόλογη υποδομή και με τις κατάλληλες κινήσεις ένα «λαμπρό μέλλον», είναι πολύ πιο εύκολο να πειστεί και να τοποθετήσει εκεί τα χρήματά του.
Το λιμάνι θα παραμείνει για πολύ καιρό το μοναδικό άξιον λόγου περιουσιακό στοιχείο της πόλης, η οποία δυστυχώς δεν προικίστηκε με τίποτε άλλο τους καιρούς της ευημερίας και τώρα δεν μπορεί να ελπίζει και σε πολλά.
Ίσως το μόνο νέο και σημαντικό «στοιχείο ενεργητικού» για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο υλοποιείται αυτή την περίοδο, είναι το μετρό της, όχι για να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, αλλά για να αναδιαμορφώσει στα «σημεία» την τοπική οικονομία και να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Δημήτρης Διαμαντίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου